Video är här för att stanna
Videotrenden har vuxit sig stark under året som gått och som det ser ut kommer den att fortsätta öka. Enligt Svenskarna och internet har exempelvis användandet av Youtube ökat från 86 till 91 procent bland de svenska internetanvändarna senaste året. Räkna med att dina kunder och besökare förväntar sig videoinnehåll. Det kan vara klokt att investera i en ordentlig videostrategi och ett upplägg där video har en naturlig del.
Det kortlivade videoformatet blir allt mer populärt, som Händelser och Stories där innehållet bara syns i exempelvis 24 timmar. Här finns stora möjligheter för den som vill skapa personligt innehåll och en starkare upplevelse av sitt företag. Gör du ett sponsrat inlägg kan du med Swipe up-funktionen smidigt skicka följarna direkt till din webbplats. När du nått upp till 10 000 följare kan du göra det även organiskt.
Virtuella evenemang och livestream är den nya normen
Live-trenden kommer troligen att bestå. Människor har vant sig vid att evenemang är betydligt mer tillgängliga var publiken än befinner sig. Det är fortfarande inget som slår det mänskliga mötet och paussnacket, men det positiva är att du nu har chansen att nå ut till en ny och bredare publik. Det går faktiskt att få det bästa av två världar genom att kombinera event och livesändning. Läs mer om hur du kan göra ett bra live-event här.
Mänskliga varumärken lockar fler
Sociala medier-användarna blir allt känsligare för vad som är äkta och uppskattar det mer än någonsin. För att ett varumärke ska nå framgång i sociala medier måste det kännas att innehållet är på riktigt. Våga bjuda på er själva – det ska synas att det är människor bakom spakarna.
Företag och influencers skapar innehåll som är mycket mer personligt än vad som synts tidigare. Vi ser fler och fler vardagliga inlägg, inte sällan från hemmet, som väcker ett stort engagemang hos följarna.
Sociala medier-användarna uppskattar ärlig kommunikation och att vara meningsfull är särskilt viktigt för dem. Visa dem vad du bryr dig om. Har du engagerade medarbetare, låt dem synas! Visa upp vad ditt företag brinner för och varför ni finns. Det skapar en starkare relation.
TikTok-effekten
2020 var året då TikTok tog världen med storm och trendkänsliga Sverige är självklart med på tåget. Enligt Apple är TikTok svenskarnas mest nedladdade gratisapp under hela året.
I samband med att TikTok ökade antalet månadsbesök med 72 procent globalt blev det kortare videoformatet allt mer populärt även på andra plattformar. Facebook kontrade med att lansera Instagram Reels, Youtube har numera formatet Shorts och även LinkedIn rullade ut Stories-funktionen. Trenden med video på 15-30 sekunder har vi troligen bara sett starten på.