Skriv tillgängligt för webben

Vem behöver tillgänglighetsanpassning?

Det första du tänker på när du hör tillgänglighetsanpassning är kanske anpassningar för funktionsnedsättningar kopplat till syn och hörsel. Men det handlar om oss alla. Att inte må bra psykiskt, att vistas i trafiken och att under stress snabbt behöva ta reda på något. Vi hamnar alla i situationer där vi behöver tillgänglighetsanpassning.

Det är numer lagkrav att myndigheter, landsting, kommuner och andra aktörer som utför tjänster med offentlig finansiering ska tillgänglighetsanpassa sina webbplatser och appar. Det vill säga utforma sina webbplatser, appar och dokument enligt webbdirektivets fyra principer om att vara hanterbar, möjlig att uppfatta, begriplig och robust. Det innebär bland annat att bilder och videoinnehåll behöver vara beskrivna också i text, att alla funktioner ska gå att styra med enbart tangentbord, att funktionaliteter ska vara konsekvent beskrivna och att webbplatsen fungerar med olika webbläsare och hjälpmedel.

På jakt efter något specifikt

Din webbplatsbesökare letar garanterat efter någonting särskilt. Besökaren har hamnat på din sida efter en sökning och kommer antingen att stanna där eller göra om sökningen, beroende på vad hen hittar. Enligt studier läser besökaren bara en femtedel av texten, man skummar och fokuserar på nyckelord. Det tar mellan tre och fyra sekunder för en besökare att avgöra om din sida svarar upp mot förväntningarna eller inte.

Det innebär att din sida måste vara överskådlig och enkel att snabbt ta till sig det övergripande innehållet på. Skriv tydliga rubriker. Skriv tydliga mellanrubriker. Lista gärna. Och skriv inte för långt och krångligt.

Tänk på strukturen

En viktig sak när det gäller tillgänglighet är att se till att sidan fungerar för skärmläsare. En skärmläsare är ett verktyg som läser upp webbsidan för den som inte har syn eller av någon annan anledning behöver få sidan uppläst. En skärmläsare har inte den mänskliga förmågan att avgöra vad som är vad i en text, därför måste du som redaktör berätta det för den. Det gör du genom att använda rätt formatmallar och rubriknivåer när du skriver. H1, eller Rubrik 1, är huvudrubriken på sidan. Därefter kommer Rubrik 2, Rubrik 3 och så vidare. Du kan använda exempelvis Rubrik 2-formatet för flera underrubriker, men huvudrubrik (Rubrik 1) ska det bara finnas en på varje sida. Var noga med att rubriknivåer kommer i rätt ordning så att läsordningen blir rätt även för en skärmläsare.

Illustration av korrekt rubrikstruktur.


Skriv tydliga länktexter

Med en skärmläsare kan användaren välja att läsa upp enbart länkarna på en sida, för att ta sig fram snabbare. Den personen är inte särskilt hjälpt av åtta länkar efter varandra som heter ”Läs mer”. Skriv istället ”Läs mer om matlagningskurser i Mora” eller något liknande, så att användaren förstår även om hen bara läser länktexterna. Att skriva tydliga länktexter hjälper inte bara den som har en funktionsnedsättning, det hjälper alla. Alla som rör sig på en webbplats vill förstå var de kommer att hamna när de klickar på en länk.

Beskriv bilder i alternativtext

Det är lätt att glömma den lilla raden som heter Alternativtext, när du laddar upp bilder till din webbplats. Ibland lägger systemet automatiskt in bildens filnamn eller någon nonsenstext i fältet. Se upp! Den här lilla textrutan är viktig för den som inte kan se bilden på webbplatsen. Den som använder en skärmläsare får följande uppläst ”Bild: …” och sedan alternativtexten. Här behövs några ord som beskriver vad som syns på bilden, exempelvis ”en svart hund”. 

Det är lätt att förväxla alternativtexten (eller alttexten) med bildtexten. Men bildtexten står i anslutning till bilden synligt på webbplatsen, den kompletterar bilden. Alternativtexten syns inte för alla besökare, utan finns där för de som använder hjälpmedel.

Du behöver bara skriva alternativtexter till de bilder som tillför innehållet något. Dekorativa bilder som lister och avdelare behöver inte beskrivas.

Detta är en dekorativ avdelare som inte behöver någon alternativtext.

Snabba tips

Undvik riktningar

”Läs mer ovan”, ”klicka på knappen till höger” och liknande uppmaningar är svåra att förstå för den som inte ser. Skriv hellre ”läs mer under rubriken Boka”. Att hänvisa till riktningar kan försvåra även för den som ser eftersom responsiv webbdesign anpassar sidans innehåll till användarens skärmstorlek.

Undvik förkortningar

Förkortningar är generellt svåra för skärmläsare. Skriv ut allt, så ofta det går.

Skriv det viktigaste först

Kom till saken med en gång. Vad handlar texten om? Skriver du om cykling, skriv något om cykel redan i rubriken.

Var hellre tydlig än fyndig

Skrivarglädje är härligt, men se till att den inte förvirrar läsaren. Låt bli skämt och ordvitsar. Skriv tydligt och skriv det du menar.

Vi hjälper dig!

Tillgänglighetsanpassning är inte bara ett lagkrav för offentliga aktörer, det är något som alla företag och organisationer borde använda eftersom det underlättar för alla läsare. Ökad tillgänglighet är ökad användarvänlighet. Vi hjälper dig att skriva tydliga och tillgängliga texter till din webbplats. Vi håller också utbildningar i att skriva tillgängligt för webben, kontakta oss så berättar vi mer.

Uppdaterad:

Fler artiklar

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse.
Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta. Läs mer här.