7 nyheter på Instagram att hålla koll på

Instagram fortsätter att vara en av våra största sociala mediekanaler. 2021 använde två av tre svenskar Instagram. Det är också det sociala mediet med den kanske bredaste användarbasen. Både yngre, vuxna och pensionärer är flitiga användare. Mer information om svenskarnas Instagram-vanor finns som brukligt på svenskarnaochinternet.se. Vill man ha lite mer internationell data så har Hootsuite en bra sammanställning.

Mycket har hänt på Instagram den senaste tiden. Vi har sammanställt några nyheter som kan vara bra att hålla koll på. Kom ihåg att Instagram oftast lanserar sina nya funktioner i omgångar och det är inte säkert att du har tillgång till allt än. Kolla även dina företagskonton, funktionerna kan ha dykt upp där.

  1. Kronologiskt är tillbaka
    För några år sedan fasade Instagram ut det kronologiska flödet, det vill säga att man såg det senaste flödet överst. I stället gick man över till en mer algoritmstyrd prioritering, vilket till exempel Instagrams Meta-kollegor Facebook hade använt länge.

    I början av 2022 återintroducerar Instagram kronologiska flödet till mångas glädje. Det kommer finnas tre valmöjligheter, “Startsida” (som det tidigare flödet), “Favoriter” och “Följer”. ”Följer” är en kronologisk lista över alla konton du följer.
  1. Svara på kommentarer i Reels
    Reels (filmrulle på svenska) är ett Instagram-format som inte riktigt slagit igenom ännu. Men det är på god väg. Reels påminner väldigt mycket om hur TikTok fungerar och det finns en liknande verktygslåda till hands.

    Nu kan du också enklare hålla igång en konversation med dina följare. Får du en kommentar på en Reel så kan du enkelt klicka på svara och skapa en Reel som svar på kommentaren. I videosvaret läggs automatiskt en dekal med svaret in.
  1. Anpassade länkdekaler 
    Under hösten 2021 kom funktionen att vem som helst kan använda sig av länkar i Stories (tidigare behövde man ha minst 10 000 följare). Borta är “svajpa upp”-funktionen i det organiska flödet och länkdekaler har kommit för att stanna. Nu kan du även ändra länkens utseende genom att klicka på den. Till exempel kan man skriva en call-to-action till länken som engagerar dina följare och får dem att gå vidare till din webbsida.
  1. “Din tur” i Stories
    Den här funktionen har funnits ett tag och du har förmodligen sett den dyka upp i Stories här och där. “Add yours” eller “Din tur” som det heter på svenska är en uppmaning till att göra något och skicka vidare till någon annan. Perfekt för att skapa engagemang och gör det också möjligt att upptäcka nya konton eftersom man ser alla svar som publicerats i uppmaningen och även vilket konto som startade uppmaningen.
  1. Påminnelse för events
    Du kan lägga till en eventpåminnelse direkt i ett inlägg. Perfekt för dig som vill påminna dina följare om en livesändning, en mässa, en lansering eller någon annan viktig händelse. Än så länge finns bara detta till företagskonton.
  1. Prenumerationer för kreatörer
    Det här kan bli stort! Just nu testar Instagram prenumerationer på en handfull kreatörer i USA. Kreatörerna kan låsa upp en prenumerationsknapp på deras profil och skapa stories, göra livesändningar och annat innehåll som bara visas för prenumeranter. En sorts inbyggd Patreon. Kommer förmodligen dröja innan funktionen kommer till oss i Norden. Men vi håller utkik!
  1. Ta en pausfunktion
    Snart får vi även en paus-funktion. Paus-funktionen finns redan i vissa länder och innebär att Instagram kommer uppmana att ta en paus om man har scrollat för länge. Helt i linje med trender kring skärmfri tid.

Vi stöttar dig med Instagram

Är du nyfiken på hur Instagram kan hjälpa ditt företag? Vi har många års erfarenhet och har hjälpt flera av våra kunder att skapa engagemang och försäljning med hjälp av Instagram. Hör av dig så berättar vi mer!

Uppdaterad:

Fler artiklar

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta.
Läs mer om vår personuppgiftshantering och policy.