Gör ditt event som livesändning

Illustration av en laptop med pågående livesändning

Låt ditt event bli en minnesvärd upplevelse där både relationer och varumärke stärks, oavsett om det sker fysiskt eller digitalt. Ett tillfälle att förmedla meningsfull kunskap, skapa en härlig känsla eller kanske fira något lyckat. Det spelar ingen roll om ditt event är stort eller litet, det ska ändå vara professionellt. Det är ett tillfälle när du har din målgrupps fulla uppmärksamhet för en stund. Såklart ska det vara en guldstund.

Nå fler med digitala event

Digitala seminarier och event är här för att stanna. Det digitala ger möjlighet att involvera deltagare oavsett var de befinner sig och det kan bredda din målgrupp och få nya personer att upptäcka vad du erbjuder. Samtidigt ställer det högre krav på genomförandet, där små detaljer kan vara helt avgörande.

En kameramonitor filmar en scen med människor på

Live eller förproducerat

Ett digitalt seminarium kan vara både direktsänt eller inspelat i förväg. Det kan vara med eller utan publik på plats. Livesändning ger en svårslagen känsla av exklusivitet, det som händer här kan inte upplevas någon annan gång än just nu. Ofta ingår förproducerade inslag som filmer och intervjuer. Det går givetvis att ha hela eventet förinspelat, men då förloras möjligheterna till interaktion. På plussidan ligger full kontroll av alla delar.

De viktiga förberedelserna

Det är lätt att tro att ett digitalt event är lättare att arrangera än ett fysiskt, men även här är förberedelserna viktiga. Se till att börja i god tid, för att hinna sätta alla detaljer perfekt.

Sätt dig in i upplevelsen du vill att dina deltagare ska få. Vilken känsla vill du skapa? Vad är ett bra tempo? Tänk på att inslagen behöver vara kortare än när du kör live och det behöver ha en variation och interaktion för att de digitala deltagarna inte ska tröttna. Vi brukar följa ett dramaturgiskt upplägg. Körschemat bör vara på sekundnivå och allt behöver vara ordentligt tajmat. Det kan behövas både bild- och ljudproducent och en studioperson för att få allt sömlöst och proffsigt.

Johan på Confetti styr livesändningen från kontrollrummet

Tips för ett lyckat digitalt event

  1. Börja planera i god tid. 
  2. Jobba med samarbetspartners som du litar på. Välj föreläsare, moderatorer och musiker som du själv har lyssnat på. Läs det finstilta noga om du går via förmedling.
  3. Sätt tydliga ramar i projektgruppen. Prata igenom roller, ansvarsfördelning och förväntningar.
  4. Välj teknik utifrån mål och budget.
  5. Gör körscheman och checklistor.
  6. Genrepa!

Det bästa av två världar

Kombinationen fysiska event och digital närvaro har blivit en specialitet på Confetti. Det betyder att vi hjälper dig med ett professionellt framförande på scen eller i studio, med en begränsad publik på plats som får en bra upplevelse. Samtidigt livesänder vi till en digital publik som får ta del av en professionell produktion som kan vara interaktiv om du så önskar. Vi har över 25 år erfarenhet av seminarier och event och vi är riktigt vassa på att göra film av hög kvalitet. Vi hjälper dig gärna med någon eller alla delar av ditt event, från inbjudningsprocess och planering till genomförande och uppföljning. Kontakta oss här.

Uppdaterad:

Fler artiklar

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta.
Läs mer om vår personuppgiftshantering och policy.