LinkedIn – tänk på det här

Nå nya användare med nya funktioner

Plattformen LinkedIn har vuxit mycket. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2020 använder två av tre tjänstemän LinkedIn. Antalet användare bland tjänstemän har ökat från 61 procent till 65 procent under 2020. Samtidigt har LinkedIn lanserat nya funktioner – Live, Event, Polls och Stories. Ta tillfället i akt och stärk kontakten med eventuella nya följare. Använd de nya funktionerna, prova dig fram och se vad dina följare uppskattar.

LinkedIn Live

Med LinkedIn Live kan företag sända livevideoinnehåll till sina följare, kontakter och eventdeltagare. För att kunna livesända måste du först skicka en ansökan och få den godkänd från LinkedIn. Det kan du göra här. Från starten av 2021 får fler och fler användare tillgång till funktionen.

LinkedIn Event

Ett enkelt sätt att skapa evenemang för dina LinkedIn-följare, till exempel workshops eller livesända seminarier och föreläsningar. Du kan skapa både offentliga och privata evenemang, både som privatperson och som företag.

Polls

Skapa engagemang hos dina följare genom att göra omröstningar. Ställ en enkel fråga med svarsalternativ. Det kan till exempel handla om vad följarna tycker om dina tjänster eller liknande. Det här är inte rätt forum för beslutsgrundande undersökningar, men du visar att du bryr dig om dina följares åsikter och tankar.  

Stories

Fler och fler uppskattar att få lära känna ditt företag från insidan. För detta är Stories ett bra verktyg. Här kan du i korta videoberättelser visa vad som händer på ert företag, vilka ni är och kanske berätta om aktuella erbjudanden. Dina följare kan se din story i 24 timmar innan den försvinner.

Satsa på det personliga 

Det personliga och äkta dominerar allt mer i sociala medier, LinkedIn är inget undantag. Kontaktsamlandet och interaktionerna som bara görs för att få till en säljpitch verkar vara på utgående. Kanske är det nu sökandet efter verkliga, bestående relationer tar över också på LinkedIn? Tips till dig som sköter företagssidan – satsa på att vara personlig och ärlig, visa det speciella med just ert företag och varför ni finns, även på LinkedIn. Det kommer du att tjäna på i kriget om uppmärksamheten. 

Engagera mer

Under 2020 förändrade LinkedIn sin algoritm i samma linje som man tidigare har gjort. Det behövs nu många fler reaktioner, kommentarer och delningar för att få stor spridning på organiskt innehåll. Så satsa på det som verkligen engagerar din målgrupp. Längre och fördjupade kommentarer, längre kommentarstrådar och delningar med beskrivningar kommer att ge dina inlägg luft under vingarna.

Lär följarna att uttala ditt namn

Fler och fler använder röstsökningar med till exempel Google Home för att kolla vädret, kalendern eller köpa saker online. Också på sociala medier har röstsökning börjat implementeras, till exempel har Twitter introducerat ”rösttweets”. I samma anda kan du nu spela in på LinkedIn hur ditt namn ska uttalas.

Är det svårt att hinna med?

Vi kan självklart hjälpa dig att sköta innehållet i dina sociala medier. Vi kan också hjälpa dig att ta fram en strategi, planera och skapa struktur i arbetet som du själv kan bygga vidare på. Hör av dig.

Uppdaterad:

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse.
Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta. Läs mer här.