Att finnas högt upp i Googles sökresultat är en viktig del i marknadsföringen för många företag idag. Lösningen heter SEO. Men var början man? Vi har några tips som du kan sätta igång med redan idag.
Målet med SEO (Search Engine Optimization) är att öka synligheten för din webbplats via sökmotorer. Främst Google, eftersom den används av 97 procent av svenskarna enligt Svenskarna och Internet.
En sökmotor har i uppdrag att leverera så relevanta svar som möjligt till givna sökningar. När du söker skannar sökmotorns robotar webben efter svar på just din sökning. Sökmotorernas algoritmer rangordnar sedan svaren efter relevans baserat på en mängd olika parametrar.
Arbetet med SEO innebär att löpande förbättra en webbplats i syfte att synliggöra dess innehåll mot specifika och relevanta sökningar.
Med SEO kan du komma åt ny och överraskande trafik, eftersom det i slutändan är Googles algoritm som bestämmer hur högt sidan rankar. För att få ut maximal effekt kräver det långsiktigt arbete, men du kan lära dig mycket av den data som kommer med ett långvarigt SEO-arbete.
Några saker du kan optimera med en gång
1. Ha ett välstrukturerat innehåll
En bra struktur på webbplatsen ger besökaren en bättre upplevelse. Det blir också lättare för sökmotorer att läsa av sidan. Ha tydliga underrubriker, styckesindelningar, punktlistor och numrerade listor. Behöver du förklara något på din webbplats? Gör en steg-för-steg-guide. Google premierar strukturerade guider och dessa gör det enkelt för dina besökare att förstå och tillgodogöra sig informationen.
2. Bra rubrik (H1) och URL
En bra rubrik är beskrivande och klickvänlig. Dessutom är den runt 50-60 tecken lång. URL:en ska vara läsbar och relevant och gärna innehålla ditt fokus-sökord.
3. Nyckelord eller nyckelfraser
Om du använder WordPress finns Yoast som tillåter dig att se hur ”väl” du använder ditt nyckelord eller -fras. I Keywordplanner eller genom att googla får du en överblick över vilka sökord det lönar sig att använda. För att få en mer detaljerad bild av sökvolymer och relevanta nyckelord finns verktyg som Wincher eller SEMRush.
4. Metabeskrivning
En metabeskrivning som öppnar upp vad sidan handlar om. Använd Yoast eller liknande funktioner i ditt webbverktyg för det. Metabeskrivningen är ofta den text som syns tydligt i sökmotorerna.
4. Interna länkar och alt-texter
Externa länkar till värdefulla sidor är såklart bäst, men inget du fixar till i en handvändning. Börja med att länka internt och skapa samband mellan dina sidor och bloggposter. Se till att det alltid är relevanta länkar. Samtidigt kan du lägga till alt-texter till dina bilder så att också Google kan läsa dem.
5. Undvik dubbletter av sidor
Inga dubbletter är bra ur ett sökperspektiv och du kan själv se till att du i alla fall inte har dubbletter på din egen sida. Kombinera liknande material till en matigare helhet så kommer du i slutet ha färre men bättre sidor.
6. Teknisk funktionalitet
Ha en mobiloptimerad sida som laddar snabbt och är https-skyddad, innehåller en XML-sitemap och robot.txt-fil. Mycket av det tekniska hjälper vi dig med när vi bygger eller optimerar din webbplats.
Några saker att ta i nästa steg
1. Välj sökord med omsorg
Här gäller det att tänka utifrån och in. Vad letar besökaren efter? Och framför allt, vad är intentionen med sökningen? Det är skillnad på att söka efter recept på pizza och att leta efter en pizzeria. Tänk på att inte vara för generell, istället för ”pizza” kanske det är bättre att satsa på ”pizzeria”. Tänk också lokalt så blir det ännu bättre, ”pizzeria Borlänge”.
2. Kolla konkurrensen
Välj ut några sökord som du vill fokusera på och kolla sedan konkurrensen om just de sökorden. Det finns många olika verktyg att använda, exempelvis SEMrush eller Wincher. Med dessa verktyg kan du sedan följa hur din sida rankar på dina olika sökord.
3. Fundera på röstsökningar
Prylar som Google Home och Apple HomePod blir allt mer populära och antalet sökningar som görs med hjälp av rösten ökar. Ju mer röstsökandet ökar desto mer behöver du tänka på din optimering. Det är ingen nyhet att vi formulerar oss annorlunda när vi pratar jämfört med när vi skriver. Har du en yngre målgrupp är det här något du bör ta hänsyn till. Det blir ännu viktigare att texten på din webbplats besvarar frågor, eftersom sökningen i allt större utsträckning är en fråga.
Fortsätt optimera
Sökningar och volymer är levande och förändras hela tiden. Därför behöver du fortsätta att optimera och justera efter hand för att behålla positionen för dina sökord. Skapa en rutin att hålla koll på sökorden och optimera när det behövs.
Om tiden tryter kan vi hjälpa dig. Både med att sätta upp strategi och med det löpande arbetet. Läs mer under Digital marknadsföring eller kontakta oss.