CONTENT MARKETING
Orden som gör skillnad
Låt innehållet jobba
Content marketing handlar om att möta kunderna i de digitala kanalerna med innehåll som hjälper, inspirerar eller utbildar så att kunden kommer vidare i kundresan.
Innehållet är ett kapital som ska arbeta. Vi brukar likna det vid en deg som kan räcka till både kakor och bullar. En intervju kan bli en artikel i ett magasin, en text för webben, fylla ett utskick, bli inlägg till sociala medier och varför inte spela in en filmsnutt där situationen ändå är riggad.
Copywriter eller skribent?
Det finns redaktionella texter och det finns mer berättande eller säljande. Vi har medarbetare både med journalistisk bakgrund och copyutbildning. Dessutom har vi en frilansrelation med en copywriter som skriver på engelska och tyska till våra internationella uppdragsgivare. Eftersom vi jobbar i så många branscher har vi byggt upp en bred kunskap, där vi är duktiga på att intervjua, plocka fram historier, förenkla svåra saker och urskilja viktig fakta så att budskapen blir relevanta och slagkraftiga.
Magasin
Vi har jobbat med tidningar under alla våra år och vet hur man bygger upp ett magasin som håller intresset uppe nummer efter nummer. Vi bidrar med idéer till innehåll, gör intervjuer och varvar målande porträtt med viktig fakta som paketeras så att det blir intressant och enkelt att förstå.
Podcast
Vi gör även poddar, utifrån intressanta ämnen som vi spelar in här på plats i våra lokaler.
Webbtexter och tillgänglighet
Att skriva för webb innebär att vara relevant för målgruppen och samtidigt ha koll på SEO. Varje ord ska finnas där av en anledning, vilket gör att man behöver skriva mer effektivt. Rubriker och ingresser behöver vara tydliga, då vi i högre grad har en tendens att skumläsa. På webben är läsaren mer otålig och man får jobba mer för att hålla läsaren kvar och säkerställa att hen hittar vad den söker.
Tillgänglighetsanpassning är ett lagkrav för offentlig sektor som också ställer högre krav på hur texter skrivs.