Artikeln är uppdaterad 2022-01-20
Nå nya användare med nya funktioner
Plattformen LinkedIn har vuxit mycket. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2021 använder nästan 1 av 3 tjänstemän LinkedIn minst en gång i veckan. 3 av 10 av alla internetanvändare som är 18 år eller äldre har använt Linkedin de senaste 12 månaderna. Samtidigt har LinkedIn under de senaste åren lanserat en rad nya funktioner – Live, Event, Polls och det mindre lyckade formatet Stories. Ta tillfället i akt och stärk kontakten med eventuella nya följare. Använd de nya funktionerna, prova dig fram och se vad dina följare uppskattar.
LinkedIn Live
Med LinkedIn Live kan företag sända livevideoinnehåll till sina följare, kontakter och eventdeltagare. För att kunna livesända måste du först uppfylla ett antal kriterier. Läs om dessa kriterier här.
LinkedIn Event
Ett enkelt sätt att skapa evenemang för dina LinkedIn-följare, till exempel workshops eller livesända seminarier och föreläsningar. Du kan skapa både offentliga och privata evenemang, både som privatperson och som företag.
Polls
Skapa engagemang hos dina följare genom att göra omröstningar. Ställ en enkel fråga med svarsalternativ. Det kan till exempel handla om vad följarna tycker om dina tjänster eller liknande. Det här är inte rätt forum för beslutsgrundande undersökningar, men du visar att du bryr dig om dina följares åsikter och tankar.
Stories
Som många andra sociala medier introducerade LinkedIn ett stories-format för ett par år sedan. Stories är ett format som härstammar från hur tjänster som Snapchat och TikTok fungerar och som återfinns på bland annat Instagram, Facebook och Messenger. Tyvärr var inte LinkedIn rätt forum för det här formatet och under sommaren 2021 stängde de ner funktionen.
Satsa på det personliga
Det personliga och äkta dominerar allt mer i sociala medier, LinkedIn är inget undantag. Kontaktsamlandet och interaktionerna som bara görs för att få till en säljpitch verkar vara på utgående. Kanske är det nu sökandet efter verkliga, bestående relationer tar över också på LinkedIn? Tips till dig som sköter företagssidan – satsa på att vara personlig och ärlig, visa det speciella med just ert företag och varför ni finns, även på LinkedIn. Det kommer du att tjäna på i kriget om uppmärksamheten.
Engagera mer
Under 2020 förändrade LinkedIn sin algoritm i samma linje som man tidigare har gjort. Det behövs nu många fler reaktioner, kommentarer och delningar för att få stor spridning på organiskt innehåll. Så satsa på det som verkligen engagerar din målgrupp. Längre och fördjupade kommentarer, längre kommentarstrådar och delningar med beskrivningar kommer att ge dina inlägg luft under vingarna.
Lär följarna att uttala ditt namn
Fler och fler använder röstsökningar med till exempel Google Home för att kolla vädret, kalendern eller köpa saker online. Också på sociala medier har röstsökning börjat implementeras, till exempel har Twitter introducerat ”rösttweets”. I samma anda kan du nu spela in på LinkedIn hur ditt namn ska uttalas.
Är det svårt att hinna med?
Vi kan självklart hjälpa dig att sköta innehållet i dina sociala medier. Vi kan också hjälpa dig att ta fram en strategi, planera och skapa struktur i arbetet som du själv kan bygga vidare på. Hör av dig.