Tusen år av historia i digitalt format

Falu Gruva

Att berätta en tusenårig historia

Att ge röst åt Fet-Mats och på några minuter återge allt Polhem lyckades uppfinna, det är några av de saker vi gjort för att återge tusen år av historia.
Falu Gruva har gjort en resa på många plan. Med en varumärkesförflyttning går de från att vara ett lokalt utflyktsmål till ett viktigt historiskt besöksmål för svenska och utländska besökare. En spännande resa alltså och en färd genom alla kommunikationskanaler.

I print fick annonserna nytt manér och med korta filmer serverades anekdoter och historier med en lättsam och humoristisk ton.

Fler sålda biljetter och fler besökare

Inför högsäsongen 2020 togs en helt ny webbplats fram. Med fokus på enkelhet, paketering av biljettförsäljning och besökarnas förberedelser inför besöket. Att det blev enklare att köpa biljetter via webbplatsen märktes med en gång, biljettförsäljningen ökade med 20 procent under såväl jullovet som sommarsemestern.

De digitala aktiviteterna har också uppskattats av publiken. Facebookföljarna har blivit betydligt fler, från 4200 följare till 5370 följare på bara ett år. Och 22 procent fler besök till webbplatsen från sociala medier.

En helt ny lättnavigerad webb. Besök falugruva.se

Vi har tagit fram ett helt nytt annonskoncept där upplevelser och äventyr står i fokus.

Spela videoklipp

Fet-Mats – Ett gruvligt öde. En animerad skildring av gruvdrängen Mats Israelssons tragiska historia.

Spela videoklipp

Christopher Polhem – Den svenska mekanikens och det orimliga konsultarvodets fader. En animerad skildring av Christopher Polhems tid på Falu Gruva.

Kortfilmer för sociala medier med berättelser och kunskap från gruvans tusenåriga historia.

Varumärke, filmproduktion, content marketing? Vi hjälper dig med allt!

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta.
Läs mer om vår personuppgiftshantering och policy.