Vi tar dig vidare

X-trafik
Hur får vi medborgarna att börja åka buss igen?​ Den frågan kom upp under pandemin. Uppdraget handlade därför om att skapa ett varumärkesstärkande koncept för X-trafik, som fungerar över tid. Kommunikationen skulle exponera varumärket, belysa kollektivtrafikens roll i samhället samt bidra till att fler människor i Gävleborg väljer att åka kollektivt. Syftet var att attrahera tillbaka resenärer som under pandemin avstått från att resa med kollektivtrafiken helt, eller valt andra färdsätt, men också att rekrytera helt nya resenärer.
Busshållplats med X-trafikkommunikation

I spåren av pandemin var det viktigt att jobba emotionellt, för att skapa trygghet hos människor. Vi ville med vår idé påvisa att vi behöver komma vidare i livet, därför byggde idén på att visa relationer och en längtan att få ses igen. Vi ville få X-trafik att framstå som ett tryggt, hållbart och bekvämt sätt att transportera sig.

Efter analys och idéarbete kom vi fram till konceptet Vi tar dig vidare. Budskapet har flera bottnar. Vi tar dig vidare rent fysiskt, men det finns också en underliggande emotionell aspekt. Vi behövde få i gång vanor och beteenden där vi vågade lämna hemmet. Men också som en uppmaning, att X-trafik finns till hands alla dagar i veckan och tar dig dit du ska i livet. Idén var därför att låta människorna vara huvudpersonerna och X-trafik möjliggöraren i bakgrunden. Konceptet har sedan vidareutvecklats.

YouTube- och tv-reklam

Sociala medier och digital marknadsföring

X-trafik digital annonsering
X-trafik digital annonsering
X-trafik digital annonsering
X-trafik digital annonsering
X-trafik digital annonsering

Fler case

En utställning om omställning
SSAB

En utställning om omställning

Tidningen Skogsnära på en bädd av höstlöv
Stora Enso Skog

Skogsnära i print och digitalt

Visit village reklam i tunnelbana
Coompanion

Varumärkesarbete för Visit Village