Hur förändrar man bilden av en stad?
Borlänge kommun
- Strategi
- Varumärke
- webbdesign
Trevligt folk behövde en omstart
Så vad gjorde vi?
Arbetet hade föregåtts av ett varumärkesarbete och en ny grafisk profil och vi hade mer färg och form i vår verktygslåda, men så klart började arbetet med en ordentlig genomlysning som landade i en kommunikationsstrategi vilken till stor del handlade om att skapa engagemang och ge ägandet av Trevligt folk till Borlängeborna. Trevligt folk fick en egen hashtag och en tanke om att samla alla goda krafter som tillsammans var essensen av Trevligt folk.
Det blev en webbplats med engagerande och berörande berättelser om vanliga Borlängebor. I en kampanj på sociala medier uppmuntrade vi människor att lyfta någon person som de tyckte var goda ambassadörer för Borlänge. Kampanjen användes också i integrationsarbetet.
Hurra för Sveriges fulaste stad!
Så när utnämningen till Sveriges fulaste stad kom i Arkitektupproret 2019 och Borlänges näringslivschef svarade med ”hellre ful och trevlig än snygg och tråkig” var lyckan optimal. Det blev en enorm medial uppmärksamhet med inslag i nyheterna, diskussioner i tevesoffan och metervis med artiklar. Exilmasar och kullor gick till attack och försvarade Borlänge med hull och hår. Borlänge kommun fick ta emot pris för bland annat Bästa kommunikation offentlig organisation av Sveriges kommunikatörer. Fortfarande används Trevligt Folk i kommunikationen och sätter sin prägel på bilden av Borlänge.


Besök trevligtfolk.se


Kampanjen annonserades på länets bussar.
Trevligt folk nominerar trevligt folk
Emil & Lena
Kevin & Hassan
Jonas & Helena
Mari & Laila
