Hur förändrar man bilden av en stad?

Borlänge kommun

Trevligt folk behövde en omstart

År 2017 fick vi uppdraget av Borlänge kommun att se över kommunikationen och förändra bilden av Borlänge. Det historiska arvet var inte helt smickrande med både våld och kriminalitet i bagaget. Sant eller inte, bilden fanns där. I och med Filip och Fredriks film Trevligt folk fanns en plattform att bygga vidare på. Trevligt folk var i det här skedet en grafisk symbol som trycktes på brevpapper och ryggsäckar, men hade ingen tydlig mening.

Så vad gjorde vi?

Arbetet hade föregåtts av ett varumärkesarbete och en ny grafisk profil och vi hade mer färg och form i vår verktygslåda, men så klart började arbetet med en ordentlig genomlysning som landade i en kommunikationsstrategi vilken till stor del handlade om att skapa engagemang och ge ägandet av Trevligt folk till Borlängeborna. Trevligt folk fick en egen hashtag och en tanke om att samla alla  goda krafter som tillsammans var essensen av Trevligt folk.

Det blev en webbplats med engagerande och berörande berättelser om vanliga Borlängebor. I en kampanj på sociala medier uppmuntrade vi människor att lyfta någon person som de tyckte var goda ambassadörer för Borlänge. Kampanjen användes också i integrationsarbetet.

Hurra för Sveriges fulaste stad!

Så när utnämningen till Sveriges fulaste stad kom i Arkitektupproret 2019 och Borlänges näringslivschef svarade med ”hellre ful och trevlig än snygg och tråkig” var lyckan optimal. Det blev en enorm medial uppmärksamhet med inslag i nyheterna, diskussioner i tevesoffan och metervis med artiklar. Exilmasar och kullor gick till attack och försvarade Borlänge med hull och hår. Borlänge kommun fick ta emot pris för bland annat Bästa kommunikation offentlig organisation av Sveriges kommunikatörer. Fortfarande används Trevligt Folk i kommunikationen och sätter sin prägel på bilden av Borlänge.

Kampanjen annonserades på länets bussar.

Trevligt folk nominerar trevligt folk

Spela videoklipp

Emil & Lena

Spela videoklipp

Kevin & Hassan

Spela videoklipp

Jonas & Helena

Spela videoklipp

Mari & Laila

Hur tar man fram rätt strategi?

HÄR VAR DET KAKOR! Denna webbsida använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda denna webbsida accepterar du detta.
Läs mer om vår personuppgiftshantering och policy.