Trevligt Folk fick kött och blod

När Borlänge korades till Sveriges fulaste stad av Arkitektupproret, fick hela Sverige veta var allt trevligt folk bor. Det skrevs metervis om Borlänge och Borlängeborna slöt upp och gav sin bild av Borlänge som mycket handlade om de trevliga människor som bor och verkar här. I vårt samarbete har det ingått att förändra bilden av Borlänge och till hjälp skapade vi kommunikationskonceptet Trevligt Folk. Här får vi ta del av historier om vanliga människor som gör skillnad.

Kund: Borlänge kommun

Film
Kommunikationskoncept
Kommunikationsplanering
Storytelling
Varumärkesförflyttning
Visuell identitet
Webb

#TrevligtFolk

Begreppet ”Trevligt folk” blev rikskänt när filmen ”Filip och Fredrik presenterar Trevligt folk” började rulla på biograferna 2015. Men vad innebär egentligen Borlänge kommuns devis? Begreppet behövde fyllas med innehåll, ett uppdrag som gick till Confetti i slutet av 2017. Dessutom ville Borlänge kommun ha hjälp med att ta fram ett kommunikationskoncept för att stärka bilden av Borlänge.

Berättelser om vanliga människor

Med Trevligt Folk som den röda tråden i kommunikationen porträtterades Borlängebor och vi fick ta del av både känslomässiga och härliga historier om helt vanliga människor. Berättelserna fördes fram av Borlängeborna själva och människor uppmuntrades att lyfta sina vänner i sociala medier under #TrevligtFolk. Det blev både filmer, inlägg i sociala medier, artiklar och en egen webb. Lite oväntat korades Borlänge till Sveriges fulaste stad och möttes av en en stolt moteld av inte minst Borlängebor i exil. Allas ögon vändes mot Borlänge på bästa sändningstid och numera vet alla att i Borlänge bor trevligt folk. ”För hellre ful och trevlig än snygg och tråkig” som näringslivschef Angelica Ekholm uttryckte det. Vi håller med!

CONFETTI AB

Stationsgatan 16, 784 33, Borlänge
0243-668 00
info@confetti.se

Scroll to Top