Kampanjer och koncept
Inom det här området handlar det om att få varumärket att flyga. Konceptet blir den röda tråden för kommunikationen och aktiviteterna samlas i en kampanj med ett tydligt syfte. Det kan handla om varumärkesbyggande, men ofta vill man att en kampanj ska leda till handling. Vi jobbar alltid kanaloberoende och utifrån var våra identifierade målgrupper finns.
Vad kännetecknar ett bra koncept?
Du vet att du har ett bra koncept när det är utvecklingsbart och lätt att addera nya vinklar eller budskap, samtidigt som den röda tråden är tydlig. Ett bra koncept känns direkt i magen. Det är tydligt, attraktivt och lätt att fylla med känslor och insikter som stannar kvar i medvetandet. Ofta kan man bygga ett koncept kring ett starkt kundlöfte.
Hur gör man en bra kampanj?
Den första frågan är så klart vad du vill uppnå? Vi börjar alltid i den strategiska analysen av en verklighetsbild, påverkansfaktorer och målgruppinsikter. Utifrån den föreslår vi en strategi, aktiviteter och många gånger föreslår vi också en mediabudget i förhållande till målet, eftersom det kan vara svårt att uppskatta. När idé och upplägg är presenterat går vi in i genomförandefasen och skapar innehåll. Innehållsproduktionen kan innefatta film, storytelling, texter för sociala kanaler, animation och foto. Vi tar också fram en kampanjplan med media och kanaler och ser vi till att innehållet hamnar där det ska. Efter kampanjen sätter vi samman en rapport och utvärderar kampanjen.
Kommunikationsstrategier
Hur går det till?
Det finns olika modeller för att ta fram en strategi. Grunden är en noggrann nulägesanalys, tydligt syfte och mål och sedan ett gediget målgruppsarbete. När vi vet hur vår målgrupp tycker och tänker vet vi också hur vi ska möta upp med relevanta budskap i rätt kanal.
Vi föredrar en holistisk syn
Oavsett om det handlar om branding, arbetsgivarvarumärke eller digital strategi så hänger de samman och är beroende av varann. En kommunikationsstrategi behöver ta hänsyn till alla de förflyttningar som de olika strategierna har till uppgift att leda till. Vi ser en fördel att vara en byrå som kan ha det helhetsperspektivet och få delarna att samspela.
Exempel på strategiskt arbete
- Varumärkesarbete
- Arbetsgivarvarumärke
- Internkommunikation
- Hållbarhetskommunikation
- Affärsplaner
- Kommunikationsstrategier
- Digitala strategier
- PR-strategier
- Konceptutveckling
- Opinionsbildning
- Målgruppsanalyser
- Content marketing
- Strategier
- Kundresor
Mediarådgivning
En stor fördel är att vi är mediaoberoende och favoriserar därför ingen kanal. Vi sätter samman de kanaler som passar bäst för målgruppen och det format vi valt. Vi upphandlar media och hjälper kunden att prioritera. Vi hanterar även köpt media i sociala kanaler.