Close

januari 19, 2017

På spaning framåt. Och en glimt bakåt.

Har den digitala transformationen kommit eller har den rentav passerat oss? Kanske har du likt många kollegor ägnat tid på att fundera hur du ska möta den digitala transformationen. Svaret är – släpp sargen och gör! Den största utmaningen är att kommunikationen inte längre kan vara marknadsavdelningens eget lilla skötebarn. Avdelningsmurarna måste rivas, kommunikationen har hamnat på allas bord och den kan inte läggas underst i högen av plastmappar. Gör dig redo, för i år kommer det vara artificiell intelligens som dominerar den digitala marknadsföringen, med tillgång till mer data, högre krav på avkastning, ökad programmatisk annonshandel, mer komplexa kundresor och ökad efterfrågan av realtidsteknik som förutspår kundens beteende online.

Men låt oss stanna till vid 2016 och se vad det var som hände:

Sociala stories i filmformat

Efter Snapchats realtidsvideos kom Instagram Stories, Facebook Live och YouTube Live. Tidsbegränsade videos gjorde sitt intåg och konkurrensen om att vara tillräckligt personlig och tillräckligt intressant exploderade. Dedikerade skribenter anlitades och strategier slipades för att nå ut i ett brus som fortfarande liknar en högljudd gegga. Det blir inte enklare av att inläggen får en större betydelse för den organiska sökordsoptimeringen.

Och mer film är att vänta…

Enligt Cisco kommer video stå för närmare 70 % av all onlinetrafiken 2017. Det är hisnande siffror när man tänker på att Facebook har över åtta miljarder videovisningar per dag. Det spås att 75% av all mobildata kommer vara video år 2020.

Lek blir affärer

Alla minns vi Pokémoninvasionen som knöt ihop spelvärlden med verkligheten. Det öppnade ögonen för vilka möjligheter som finns och marknadsförare började ivrigt leta affärsnyttor. 2017 blir året då vi antagligen får veta potentialen inom VR och AR.

Den stora datalagringsförvirringen

Alla pratar om det, men ingen verkar veta exakt vad som gäller. En ny förordning aviseras från EU, ett beslut som ska tas under januari 2017. Det rimliga är att beställarna kommer att kräva tjänsteleverantörerna på anpassningar för att möta de nya lagarna och förordningarna. Dessutom ersätts PUL av den nya Dataskyddsförordningen från och med maj 2018. Mer information är att vänta.

Kartlägg hela kundresan

Fortsatt fokus på kundresan och det gäller att tänka ett steg längre än enskilda annonskampanjer och konverteringar. Vi kan inte nöja oss med att se varifrån besökaren kommer, vilka sidor som besöks och hur länge besöket varar. Snarare behöver vi sammanföra data och skapa en enhetlig upplevelse som sträcker sig över kundernas samtliga kontaktytor.

För att täcka hela kundresan räcker det inte att titta på beteendedata. Även CRM och andra datakällor måste vägas in för att förstå kundernas agerande. Från och med nu behöver vi kombinera demografisk data och beteendedata för att möta kundernas krav på relevant innehåll. En utmaning för alla marknadsförare, då de behöver få med kollegorna på försäljning och andra avdelningar i tänket.

Människan tar över tekniken

Marketing Automation och Big Data har länge varit på allas läppar. Det är lätt att kunder ses som kuggar i ett maskineri, men de är av kött och blod och på mänskligt vis inte helt förutsägbara. Så vi behöver tänka om kring automatiserade kommunikationsflöden som håller reda på människor. 2017 är det dags att använda tekniken på ett kreativt sätt för att skapa en bättre upplevelse för människan. Spotify är en fantastisk förebild!

Nu kan vi se in i framtiden

Predictive Analytics går ut på att göra antaganden om framtiden som bygger på komplexa sammanhang och enorma datamängder. Det gör att vi kan använda realtidsdata för att väva in dagsaktuella händelser i våra kampanjer. Det må vara drömmen för en skidanläggning att veta att det blir snö under öppningshelgen, eller hur? Under 2017 kommer varumärken som lyckas med prediktiv marknadsföring att ligga steget före sina kunder och sina konkurrenter.

Vi tycker att 2017 känns riktigt spännande och ser fram emot att anta de utmaningar som väntar. Följ oss gärna på Facebook och Instagram.

Confetti-25I år tänker vi fira!

Det är med viss stolthet vi sätter 25 ljus i födelsedagstårtan. Som 25-åring har vi fortfarande ett ungdomligt sinne, men även erfarenhet och kompetens som ska ta oss ytterligare många år framåt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top