Close

februari 7, 2017

När det blåste som värst, blomstrade Confetti

I år fyller Confetti 25 år och efter en stunds reflektion känner vi oss ganska stolta. Vindarna har blåst kraftigt och mer eller mindre nått stormstyrka de senaste 25 åren på reklammarknaden. Ändå har vi stått pall och till och med utökat under de värsta lågkonjunkturerna. Då vid starten 1992 kunde nog ingen av de dåvarande fem anställda tänka sig att byrån, 25 år senare skulle vara Dalarnas största byrå och en tongivande byrå i mellansverige. Och under dessa 25 år är det bara två år som visat röda siffror.

Så hur har vi lyckats överleva, när andra framgångsrika byråer gått i graven?

Det var under 2002 som den stora lågkonjunkturen slog till. Företagen drog ner volymerna på byråtjänster och många byråer gick omkull. För Confetti gick affärerna lysande.

Annica är med sina 24,5 år är den som varit längst i företaget:

– Vi blev byrån som blev kvar när andra sållades bort och vi fick till och med axla mer. När avdelningarna på företagen krymptes blev vi en välkommen resurs som redan vant navigerade i organisationen. Vår affärsidé är långa kundrelationer, fortsätter hon med en glimt i ögat, men faktum är att många av kunderna varit med i många år. Flera har passerat tioårsstrecket och några har varit med längre än så. Det är en ömsesidig investering, där vi lärt oss våra kunders affärsmodeller och processer och vi hittar ett arbetssätt där det inte behövs många ord från deras sida för att vi ska förstå vårt uppdrag. Det blir effektivt och smidigt. Utmaningen ligger så klart i att aldrig bli bekväm utan att fortsätta att utvecklas och att utmana. Erfarenheter kryddas med nytt blod i arbetsgrupperna och ny teknik.

Vi har skippat reklamtrenderna

På 25 år har vi sett alla typer av specialiseringar bland reklambyråer, men Confetti valde att att aldrig hänga på.

Eva kom in i bolaget 2002:

– Vi har varit trofasta vår strategi att vara en fullservicebyrå. När vi nyligen läste om ”de stora byråernas” nya strategier att släppa sina smala nischer och övergå till fullservice, inser vi hur viktigt det har varit att hålla sig till sin affärsidé. Vi har sett alltför många exempel på byråer som målat in sig i ett hörn och sedan försvunnit. Det kan vara lockande att byta kostym till något glittrigare, men allt kommer tillbaka, nu är vi trendiga igen. Vi såg tidigt digitaliseringen komma och anpassade såväl erbjudande som arbetssätt. För 25 år sedan var frågan om kunden ville ha åtta eller tolv sidor i sin broschyr, ibland gjorde vi helsides annonskampanjer i DI, det var stort. Idag pratar vi minuter och sekunder eftersom det mesta handlar om film, Facebook och virala kampanjer.

Även om byrån funnits länge så består den av många nya medarbetare.

Annica:

– Utmaningen är att hitta kompetens. Just nu är vi ett kanongäng, men vi behöver blir fler och det är svårt att hitta de roller vi söker just nu. Det är lite av småstadens dilemma men det känns hoppfullt att Dalarna är en växande region där det händer mycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top