Close

september 22, 2015

Swedish Steel Prize 2014

Vi var med redan 1999, då SSAB startade Swedish Steel Prize för att uppmuntra branschen till att använda höghållfasta stål på nya innovativa sätt. 1999 deltog 200 gäster och priset delades ut av kungen, idag deltar över 800 gäster från 47 länder.

Eventet består av tre delar:

  • Experience Day med verksvisningar på produktionsorterna samt tekniska seminarier.
  • Inspiration Seminars med föreläsningar av världsklass som både berör den globala utvecklingen, företagsutveckling och personlig utveckling.
  • Galamiddag med prisutdelning, där vinnaren koras.

Varje år har ett tema som följs upp i grafik och dekor, kommunikation, innehåll, utställningar och upplevelser på plats. Exempel på teman genom åren är Passion, Play, Strong, Energy och Courage.

Syfte

Eventet är SSABs viktigaste varumärkes- och relationsbyggande aktivitet, samtidigt som SSAB driver hela branschen mot innovation. Det är unikt då det är ett ingenjörsdrivet pris som uppmärksammar kunskap och ses av många som stålbranschens Nobelpris. Kunderna ska få kunskap, inspiration och mööjlighet att nätverka.

Det är viktigt att ansökningarna till priset håller hög kvalitet år efter år och att skapa ett internt engagemang. Utmaningen har varit att varje år ska överträffa tidigare år.

Målgruppen är ingenjörer och beslutsfattare inom små och stora stålförädlandeföretag över hela världen.

Upplägg

SSP har en egen syrenlila grafisk profil, där statyetten är den tongivande symbolen. SSP har en egen stark identitet och därmed en egen webbsida steelprize.com. Under delar av året är det enbart priset/tävlingen som kommuniceras för att få tävlande och genom film och artiklar belyser SSAB hur det går till och vad det handlar om. Kommunikationen startar i januari och eventet är i november.

Utifrån gällande tema kopplas en unik grafik varje år som kommunicerar temats innebörd och som även varit utgångspunkten i inspirationsföreläsningarna. Ett exempel är Courage – Let´s break the box är kopplat till en stålbox som sprängs och där statyetten kommer fram. Allt innehåll genom eventet bygger på temat; trycksaker, filmer, talare, dekor och upplevelser. Vi har även varit med och tagit fram en speciell Steel Prize låt som varje år anpassas till temat och tonen.

Huvudbudskapet är alltid kopplat till innovation och användandet av höghållfasta stål och visionen “A stronger, lighter & sustainable world”.

Top