Close

september 30, 2015

Intelligent varumärkesarbete

Det började som en lite halvgalen idé som skulle svara på frågan “Vilka är vi?” Några år senare kan vi konstatera att detta var ett framgångsrikt angreppssätt.

Hinz är ett anrikt familjeföretag och svensk agent för Palfingers kranar. Kunderna är i huvudsak åkerier och privata åkare. Syftet med kampanjen var att satsa mer på varumärkesbyggande och att hitta en röd tråd i marknadsföringen.

Idén var att sticka ut ordentligt i en konservativ bransch där branschtidningarna inte bjuder på så mycket dramatik. Genom att skapa ett tydligt manér med skarpa kontraster och miljöer som gör kranen till hjälte eller där man så uppenbart kliver utanför ramen för vad som är brukligt. Kombinationen fantasi och verklighet skapar en kaxighet.

Uppmärksamhetsvärdet har varit stort i transportbranschen och annonserna har blivit en snackis och ett samtalsämne vid kundmöten. De första annonserna nominerades till svenska designpriset 2011.

Förutom annonser bygger webb, affischer och event på samma tema.

Top